воскресенье, 9 ноября 2008 г.

Обсуждение проектов АПУ

ПОРЯДОК

ПЕРЕВІРКИ ЯКОСТІ АУДИТОРЬСКИХ ПОСЛУГ СУБ'ЄКТІВ АУДИТУ В УКРАЇНІ

Проект О.Ю.Редько

Коментарі М. Крапивко

Преамбула.

Порядок має на меті встановлення чіткого переліку та послідовності процедур зовнішньої перевірки якості професійних послуг, що надаються на території України приватно практикуючими аудиторами та аудиторськими фірмами, занесеними до Реєстру Аудиторської Палати України (далі по тексту – АПУ). Даний порядок обов'язковий до застосування всіма особами, хто перевіряє якість професійних аудиторських послуг.

Порядок поширюється на ініціативні перевірки якості та перевірки, викликані скаргами на аудиторів ( аудиторські фірми).

Чомусь члени АПУ мають дуже коротку пам'ять? В 2005 році був прийнятий та діє до цього часу Положення про здійснення зовнішніх перевірок якості аудиторських послуг в Україні, яке розглядає усі питання перевірок. Тому або потрібно скасувати це положення, якщо воно в чомусь не відповідає сучасним вимогам, або внести до нього доповнення.

Але якщо цій документ (що надіслане) створений з політичними цілями (слід читати – популискімі цілями) то як мінімум потрібно роз'яснити чому попередній документ втратив актуальність.

1.Суб'єкти перевірки якості.

1.1. Штатні ( та залучені)перевіряючи - працівники відповідного підрозділу АПУ. Діють на підставі рішення АПУ ( плану перевірок) та /або доручення Голови АПУ.

 

1.2. Сторонні перевіряючи – відповідно кваліфіковані особи, кваліфікація яких відповідає вимогам п 5. Положення з національної практики контролю якості аудиторських послуг (затверджено рішенням АПУ від 27.09.2007 р. № 182/4). Сторонні перевіряючи надають послуги суб'єктам аудиту в Україні з контролю якості у відповідності з п.4 Переліку аудиторських послуг, затвердженого рішенням АПУ від 27.09.2007 р. № 182/5) на договірній основі.

Сторонніми перевіряючими можуть бути як фізичні особи – аудитори, так і аудиторські фірми.

Не зрозуміло яким чином, огляд системи забезпечення якості, що виконується в якості застережливого заходу, або в частини заходів з моніторингу, має відношення до системи заходів АПУ?

2. Об'єкти перевірки. Об'єктами перевірки якості аудиторських послуг є всі суб'єкти аудиторської діяльності, які внесені в Реєстру АПУ та надають до АПУ річну звітність по результатам виконання професійних послуг.

А якщо не надають звітність, то вже і не контролюються???

3.Предмет перевірки – якість професійних послуг, які надаються суб'єктами аудиторської діяльності в Україні у відповідності до переліку, затвердженого рішенням АПУ від 27.09.2007 р. №182/5. Може перевірятися окремий період діяльності аудитора ( аудиторської фірми) або окремі завдання. Але в будь якому разі, при обранні в якості предмета перевірки окремих замовлень, перевіркою ( перш за все ініціативною) повинно бути охоплено не менше 35% загальної кількості замовлень. Якщо перевіряється період діяльності аудитора ( аудиторської фірми), обов'язково здійснюється перевірка по одному завданню з усіх їх видів, що надавав об'єкт перевірки.

 

4.Якість аудиторських послуг – системне та систематичне дотримання суб'єктом аудиту в Україні вимог кодексу професійної етики аудитор, вимог стандартів аудиторської діяльності, рішень АПУ.

Поняття якість розтлумачено в ПНПКЯАП 1 тому немає сенсу дублювати це та інші поняття, що вже булі растлумачені

5.Результати перевірки якості. В залежності від стану системи контролю якості у суб'єкта аудиторської діяльності результати можуть бути наступні:

5.1. Надання рекомендацій щодо усунення недоліків в роботі системи контролю якості ( це дає право на повторну перевірку виправлених недоліків) ;

5.2. Відмова скаржникові у скарзі на низьку якість аудиторських послуг:

5.3. Визнання якість аудиторських послуг такою, що не відповідає вимогам Кодексу професійної етики, стандартів аудиту та рішенням АПУ з відповідним відкриттям дисциплінарного провадження з боку АПУ до суб'єкта аудиту;

5.4. Видача АПУ свідоцтва про якість професійних послуг, яка відповідає встановленим вимогам.


 


 


 

На мій погляд це обов'язково робити завжди безумовно від інших наслідків. Речення, що наведено в лобках слід розуміти, що тільки, якщо Вам надалі рекомендації, то ви маєте право виправити?


 


 

Якість послуг – або систему забезпечення якості? Якщо послуг, то яких і які наслідки цього визнання?


 


 

 

6.Порядок проведення перевірки якості аудиторських послуг.

6.1. Перевірка скарги на аудитора ( аудиторські фірму). З огляду на необхідність надати відповідь скаржникові протягом 30 днів з дати її отримання, порядок перевірки наступний :

  • отримання скарги
  • запит до відповідача на отримання пояснень по суті скарги;
  • камеральна перевірка наданих пояснень ( документів) або виїзд по місцю дислокації відповідача для відповідної перевірки;
  • зустріч перевіряючих зі скаржником ( за згодою останнього)
  • підготовка висновку для контрольної комісії АПУ.


 

Перевірка та розгляд скарг розглянуті в ІНСТРУКЦІІ

про порядок розгляду звернень, що надходять до Аудиторської палати України, яка ще не скасована

6.2. Ініціативна перевірка. Ініціативна перевірка може бути ініційована АПУ або самим суб'єктом аудиту.

6.2.1. В разі ініціювання перевірки АПУ:

  • повідомлення cуб'єкта аудиту про включення його до плану перевірки якості послуг ,що він надає;
  • надання 30 для підготовки до перевірки з описом документів, що будуть перевірятися;
  • камеральна перевірка або виїзд на місце і ознайомлення з документами суб'єкта аудиту;
  • підготовка звіту (пропозицій, висновку) по результатам перевірки;
  • розгляд результатів перевірки Комісіями АПУ,
  • прийняття рішення АПУ по результатам перевірки.

Не зрозуміло якщо це ініціативна то мабуть вона ініційована самим суб'єктом, а якщо вона ініційована АПУ??? То мабуть це непланова перевірка.

6.2.2. В разі ініціювання перевірки самим суб'єктом аудиту :

  • звернення суб'єкта аудиту до АПУ або стороннього перевіряючого;
  • укладання договору на надання послуг з перевірки якості;
  • здійснення перевірки згідно умов договору;
  • надання перевіряючим звіту про результати перевірки замовникові;
  • передача замовником ( за потреби) звіту перевіряючого до Комісії з контролю якості;*
  • розгляд Комісіями АПУ результатів перевірки та прийняття відповідного рішення на засіданні АПУ.*

*Примітка. Замовник може самостійно виправляти виявлені недоліки та виконувати надані рекомендації. В наступному можлива повторна перевірка виправлених недоліків.


 


 


 

Це комерціалізація контролю якості, яка розглядається державою як елемент корупції. Угода з перевіряючими суб'єктами


 


 


 


 

Який сенс в такому ініціюванню, або це є продовженням рішення АПУ про заборону проведення аудиту без перевірки якості, в такому разі це і є інструмент корупції !!!

А може і не самостійно??? Або АПУ усе виправить згідно з договором?

7. Документальне забезпечення перевірки якості аудиторських послуг. У відповідності з вимогами Порядку накладання стягнень на аудиторів та аудиторські фірми, затвердженого рішенням АПУ від № результати перевірки повинні бути задокументовані, а безпосереднім предметом перевірки повинні бути документи суб'єкта аудиторської діяльності.

Для уніфікації процедур перевірки та унеможливлювання суб'єктивного підходу перевіряючих, АПУ встановлює перелік документального мінімуму ( табл.1-2) перевірка якого повинна надати перевіряючому підставу для висновку про якість професійних послуг.

Вказаний мінімум при згоді об'єкта перевірки та перевіряючого може бути розширено але не зменшено.

Документальне забезпечення перевірки розділяється на загальне та спеціальне ( по замовленням).Обидва види забезпечення повинні бути легалізовані на аудиторській фірмі. Щодо приватно практикуючого аудитора, то в нього повинні бути вказані в табл.. 1-2 документи, до яких додається угода з третьою особою-стороннім перевіряючим. В цьому випадку сторонній перевіряючий повинен завірити тексти вказаних документів своєю печаткою.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Як це розуміти? В залежності від суми оплати послуг по перевірки ???


 


 


 

Навіщо??? Щоб не зменіли??


 

Ці переліки не розглядаю, бо нема сенсу підміняти систему нормативних документів одним.

Таблиця 1.

Документальний мінімум для контролю якості аудиторських послуг.

Загальне забезпечення

Документ, свідоцтва

Що перевіряється 

1.Наказ про затвердження політики

( стандартів, методики) контролю якості по аудиторській фірмі ( для приватного аудитора або групи приватних аудиторів) 

Наявність наказу, факти про ознайомлення з наказом всіх штатних працівників та сумісників.

2. Положення ( внутрішньо фірмові стандарти, методичний посібник) з контролю якості професійних послуг

Відповідність змісту положення вимогам Положення з національної практики контролю якості аудиторських послуг (затверджено рішенням АПУ від 27.09.2007 р. № 182/4. Наявність, факти про ознайомлення з документом всіх штатних працівників та сумісників

3. Положення ( наказ) про ціноутворення на професійні послуги ( прайс-лист)

Наявність, відповідність вартості послуг рівню відповідальності та складності замовлення, відсутність неадекватно низької вартості замовлення, обґрунтованість вартості замовлення.

3. Свідоцтва про професійну компетентність виконавців послуг 

Наявність документів, що підтверджують підвищення кваліфікації виконавців та співвиконавців, наявність нормативної бази даних з предмету діяльності, доступної для виконавців, факти проведення внутрішньо фірмових консультацій та тренінгів з професійних питань діяльності, призначення на перевірки згідно з рівнем кваліфікації та досвідом роботи виконавця.

4. Свідоцтва про конфіденційність роботи та її результатів 

Наявність порядку заповнення робочих документів та факт ознайомлення з ним всіх штатних та залучених виконавців, наявність системи захисту комп'ютерної інформації, наявність архіву документів та порядку доступу та користування його документами, наявність внутрішній правил по забезпеченню конфіденційності та знання їх персоналом фірми ( аудитором), інші заходи щодо забезпечення професійної конфіденційності

5. Свідоцтво про дієвість системи контролю якості та про її моніторинг.

Факти та документи, що підтверджують використання окремих фахівців ( або залучених фахівців) для контролю якості послуг, що надаються; журнали реєстрації заходів моніторингу якості послуг; журнали ( накази) реєстрації попереджуючих дій щодо зменшення загроз незалежності та надання аудиторських послуг з найвищою якістю, свідоцтва контрольних дій в робочих документах аудиторів.

Обов'язково перевіряється відповідність послуг, що надаються, відповідному Переліку АПУ


 


 


 

Таблиця 2.

Документальний мінімум для контролю якості аудиторських послуг. Спеціальне забезпечення по окремим замовленням.

Документ, що перевіряється 

Що перевіряється 

1.Наказ про прийняття замовлення (збереження вже існуючих замовників, про продовження співпраці з замовниками)

Наявність, факт ознайомлення всіх виконавців ( співвиконавців) з наказом. Відповідність змісту наказу вимогам забезпечення професійної незалежності відносно замовника, наявність інших документів, що свідчать про заходи зменшення загроз незалежності до прийнятного рівня.

2.Наказ про призначення групи виконавців замовлення.

Наявність. Факт ознайомлення всіх виконавцем з наказом. Інформація про загрози незалежності по конкретному замовнику (замовленню) та про прийняті застережні заходи. Посилання на особу, відповідальну за контроль якості професійних послуг.

3.Договір на надання професійних послуг

Наявність. Відповідність предмету договору меті надання послуг. Відповідність вимогам чинного законодавства. Відповідність назві послуги та предмету договору Переліку аудиторських послуг, затвердженому АПУ 27.09.07 № 182/5.

4.Робочі документи по замовленню 

Наявність робочих документів. Свідоцтва про ознайомлення з бізнесом клієнта, свідоцтва планування виконання послуг, свідоцтва розуміння та оцінки аудиторського ризику. Робочі документи виконавців – наявність та повнота щодо предмету перевірки (надання професійних послуг)

5. Результати надання послуг 

Відповідність формату результатного документу встановленим вимогам в контексті мети завдання (вимоги МСА або вимоги державних регуляторних органів), логічна відповідність змісту робочих документів змісту аудиторського звіту та/або аудиторського висновку ( виду останнього)


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Комментариев нет: